TRADIŢIA ORTODOXĂ

† Glasul Orthodoxiei Sfinţilor Părinţi †

Sfântul Mitropolit Filaret al Bisericii Ortodoxe Ruse din Diaspora

Posted by traditiaortodoxa pe Iulie 3, 2007

Sfântul Mitropolit Filaret al ROCORDespre personalitatea duhovnicească a Sfântului Mitropolit Filaret, întâistătător al Bisericii Ortodoxe Ruse din Diaspora, vom lăsa să vorbească chiar cuvintele sale; nu ne vom opri nici asupra biografiei, pe care o puteţi citi în engleză aici (în format pdf); ne vom rezuma doar la a puncta foarte pe scurt esenţialul privitor la poziţia sa ecleziologică.

Pururea-pomenitul Mitropolit Filaret a fost propus la cârma Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Graniţelor (ROCOR) de însuşi Sfântul Ioann Maximovici, remarcându-se prin poziţia sa tradiţionalistă. A scris între altele şi acele Epistolii Întristate – cunoscute în lumea Orthodoxă, dar din păcate foarte puţin cunoscute la noi – prin care încerca să atragă atenţia asupra apostaziei ce pătrunsese deja în Bisericile Ortodoxe oficiale, manifestată prin erezia ecumenistă. Tot în vremea sa a fost întregit cinul anatematismelor ce se citesc în Duminica Orthodoxiei (Sinodiconul)[1] prin pronunţarea anatemei asupra ereziei ecumenismului[2], ca urmare firească a faptului că Epistoliile sale Întristate s-au lovit de tăcere din partea acestor organisme ecumeniste oficiale. De asemenea s-a opus planului de unificare a Bisericii Diasporei cu Patriarhia Moscovei, pe care o considera anatemizată (fişierul audio (în limba rusă), plan pe care agenţii moscoviţi infiltraţi în ROCOR îl propovăduiau la acea vreme disimulat, apoi din ce în ce mai făţiş.

Sfintele sale moaşte au fost găsite nestricate în anul 1988 (vezi aici), însă ca dovadă a apostaziei neo-ROCORului aflat în decădere de la linia tradiţionalistă mai cu seamă după anul 2001, când s-a petrecut înlăturarea prin forţă de la cârma Bisericii a mitropolitului Vitalie, moaştele sfântului au fost reîngropate (!).

Este evident că învăţătura Sfântului Mitropolit Filaret – învăţătura curată datorită căreia s-a sfinţit! – deranjează, deoarece este în opoziţie totală cu politica de unificare a Bisericii Diasporei Ruse cu Patriarhia Moscovei şi cu modernismul acesteia, unire ilegitimă atâta vreme cât nu se pune în discuţie canonicitatea îndoielnică a Patriarhiei Moscovite, a cărei expresie este serghianismul (de care n-a făcut nicicând pocăinţă)[3] şi participarea ei în mişcarea ecumenistă. De aceea, ei nu au nevoie de un cult al Sfântului Mitropolit Filaret, sfinţenia sa fiind însă recunoscută de Sinoadele tradiţionaliste (vechi calendariste), sub numele de Sfântul Mitropolit Filaret, Noul Mărturisitor şi Stâlp al Ortodoxiei (clic pe imaginea de mai sus pentru a vedea icoana).

Iată şi o înregistrare de arhivă, o filmare rară pe peliculă din anul 1981: Sfântul Mitropolit Filaret al New York-ului Noul Mărturisitor predicând despre Sfinţii Noi Mucenici şi Mărturisitori ai Rusiei:

______

NOTE:

[1] Cea mai importantă slujbă cu caracter dogmatic din tot anul bisericesc, cu litanie, care se citeşte în cadrul Sfintei Liturghii din Duminica Ortodoxiei, în care sunt anatematisiţi nominal marii eretici şi cinstiţi marii apărători ai Ortodoxiei.

[2] „ANATEMA celor ce atacă Biserica lui Hristos învăţând că Biserica Sa este împărţită în aşa-zise „ramuri” ce se deosebesc în doctrină şi în felul de viaţă, sau că Biserica nu există vizibil, ci va fi formată în viitor când toate „ramurile” – sectele, denominaţiunile şi chiar religiile – vor fi unite într-un singur trup, şi care nu deosebesc Preoţia şi Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci spun că botezul şi euharistia ereticilor sunt valabile pentru mântuire, prin urmare, celor ce cu bună-ştiinţă sunt în comuniune cu aceşti eretici mai-nainte-pomeniţi sau celor ce susţin, răspândesc sau păzesc erezia lor ecumenistă sub pretextul dragostei frăţeşti sau al presupusei uniri a creştinilor despărţiţi, să fie Anatema!”
(Dată de Sinodul Arhieresc al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Graniţelor, august 1983, iscălită de toţi episcopii, spre a fi adăugată la sfârşitul anatemelor din Synodicon, şi pomenită întotdeauna în prima Duminică a Postului Mare, Duminica Biruinţei Ortodoxiei).

[3] Tendinţe mai noi merg chiar până la a susţine canonizarea ”patriarhului” Serghie, ca fiind ”salvator al Bisericii” – dealtfel o teză clasică a serghianismului…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: