TRADIŢIA ORTODOXĂ

† Glasul Orthodoxiei Sfinţilor Părinţi †

Părintele Serafim Rose cenzurat!

Posted by traditiaortodoxa pe Octombrie 15, 2013

pr-serafim-rose-la-masa-de-lucru

Cuviosul Părinte Serafim Rose la masa de lucru

~ † ~

Pe blogul Ioannei Higinbotham putem găsi câteva materiale interesante în care ni se înfăţişează cenzura la care este supusă opera Părintelui Serafim Rose de către ”noua Platina”…

De aici aflăm că ”noua Platina” [Saint Herman Press] nu reeditează cartea Sfinţii Catacombelor Rusiei [1] – o carte de căpătâi pentru înţelegerea Mişcării Orthodoxe Tradiţionaliste şi reprezentativă pentru ecleziologia Părintelui Serafim Rose (în care acesta exprimă o poziţie puternic anti-serghianistă), promiţând pentru viitor o versiune revizuită şi refuzând să acorde dreptul de retipărire/traducere altor persoane sau edituri interesate.

Iată câteva dintre concluziile autoarei acestui blog:

Cred că avem dreptul moral de a avea cartea originală, exact aşa cum a fost scrisă de Părintele Serafim, iar nu ”nouă & îmbunătăţită”, adică mutilată prin coafare şi rescriere.

Noua Platina se găseşte în contradicţie cu sine însăşi, căci dacă voieşte să fie parte a ortodoxiei oficiale, trebuie să-l lase în pace pe Părintele Serafim, de a cărui popularitate se foloseşte pentru a-şi valida propriile acţiuni şi a se autojustifica, căci Părintele Serafim n-a aparţinut niciodată ortodoxiei oficiale şi nu aparţine nici după trecerea sa la Domnul; dimpotrivă, vederile sale ecleziologice sunt extrem de jenante pentru ierarhii şi apologeţii acesteia.

Să vedem însă acum, spre comparaţie, pentru a înţelege cum ajustează sau rescrie ”noua Platina” opera Părintelui Serafim Rose, un fragment din subcapitolul E. Fiilor, ceasul cel de apoi este (I Ioann 2,18), al cărţii Ortodoxia şi religia viitorului, editată în original în anul 1983, apoi în 2004 şi, în sfârşit, să le comparăm cu traducerea Românească editată în 1995. (Sublinierile cuvintelor cheie, ne aparţin).

Scrierea originală a Părintelui Serafim Rose, editată în anul 1983 (prima ediţie)

Textul original în limba Engleză:

Many of them follow the bishops of the few Orthodox jurisdictions that have taken strong stands against the apostasy of our times: the Catacomb Church of Russia, the Russian Church Outside of Russia, the True Orthodox Christians (Old Calendarists) of Greece. But there are some left in other jurisdictions also, grieving over the ever more evident apostasy of their hierarchs and striving somehow to keep their own Orthodoxy intact; and there are still others outside of the Orthodox Church who by God’s grace, their hearts being open to His call, will undoubtedly yet be joined to genuine Holy Orthodoxy. These „seven thousand” are the foundation of the future and only Orthodoxy of the latter times.

Textul în traducerea redacţiei noastre:

Mulţi dintre aceştia urmează pe ierarhii celor câtorva jurisdicţii Orthodoxe ce au o poziţie fermă împotriva apostaziei vremurilor noastre: Biserica de Catacombe din Rusia, Biserica Orthodoxă Rusă din Afara Graniţelor, Adevăraţii Creştini Orthodocşi (’vechi-calendarişti’) ai Greciei. Mai sunt de asemenea unii rămaşi în alte jurisdicţii, îndureraţi de apostazia tot mai evidentă a ierarhilor lor şi care se străduiesc cumva să ţină ortodoxia lor nepătată; şi mai sunt încă şi alţii în afara Bisericii Orthodoxe, ce prin harul lui Dumnezeu, deschizându-şi inimile chemării Lui, se vor alătura fără îndoială adevăratei Sfinte Orthodoxii. Aceşti „şapte mii” sunt temelia viitoarei şi singurei Orthodoxii a vremurilor celor din urmă.

Textul modificat al versiunii Platina 2004:

În limba Engleză:

Many of them follow the bishops of the few Orthodox churches that have taken strong stands against the apostasy of our times. But there are some left in other Orthodox churches also, grieving over the ever more evident apostasy of their hierarchs and striving somehow to keep their own Orthodoxy intact; and there are still others outside of the Orthodox Church who by God’s grace, their hearts being open to His call, will undoubtedly yet be joined to genuine Holy Orthodoxy. These „seven thousand” are the foundation of the future and only Orthodoxy of the latter times.

Textul în traducerea redacţiei noastre:

Mulţi dintre aceştia urmează pe ierarhii celor câtorva biserici Ortodoxe ce au o poziţie fermă împotriva apostaziei vremurilor noastre. Mai sunt de asemenea unii rămaşi în alte biserici Ortodoxe, îndureraţi de apostazia tot mai evidentă a ierarhilor lor şi care se străduiesc cumva să ţină ortodoxia lor nepătată; şi mai sunt încă şi alţii în afara Bisericii Orthodoxe, ce prin harul lui Dumnezeu, deschizându-şi inimile chemării Lui, se vor alătura fără îndoială adevăratei Sfinte Orthodoxii. Aceşti „şapte mii” sunt temelia viitoarei şi singurei Orthodoxii a vremurilor celor din urmă.

Pentru întregul context, a se vedea imaginile cu paginile scanate comparativ. (Clic pentru mărire).

serafim-rose-'83-'04

Aşadar lipseşte enumerarea: „celor câtorva jurisdicţii Orthodoxe ce au o poziţie fermă împotriva apostaziei vremurilor noastre: Biserica de Catacombe din Rusia, Biserica Orthodoxă Rusă din Afara Graniţelor, Adevăraţii Creştini Orthodocşi (’vechi-calendarişti’) ai Greciei”. Notăm de asemenea înlocuirea termenului jurisdicţie cu cel de biserică.

Noul înţeles este vag, relativizează şi produce confuzie; poate trimite la jurisdicţiile oficiale, deşi Părintele Serafim Rose s-a exprimat foarte limpede.

Însă comparaţia cu traducerea Românească a acestei cărţi, ediţia 1995, ne oferă o surpriză şi mai mare! Dacă în ediţia 2004 ”noua Platina” taie şi relativizează acest fragment, desigur din interes pentru politica oficială, vedem că din pricina aceluiaşi interes se merge şi mai departe, căci în ediţia Românească (probabil o traducere după ediţia originală, 1983), întregul pasaj a dispărut cu totul!!!

s-rose-ro'95

Orice demers serios, obiectiv, deci demn de a fi luat în seamă, trebuieşte să abordeze subiectul cu acurateţe ştiinţifică, indiferent dacă convine sau nu politicii pe care o urmează editorul; este ceea ce învaţă orice student pe băncile unei facultăţi – bineînţeles, dacă avem de a face cu o facultate serioasă. Desigur că editorii pot introduce note de subsol pe care să şi le asume, cu păreri sau interpretări personale, pot scrie articole, etc., însă este un minim de bun simţ să laşi o lucrare a cuiva aşa cum a fost scrisă. Ar fi până la urmă mai cinstit să nu faci referire la ceva, dacă acel ceva contravine politicii pe care o urmăreşti, decât să minţi încercând să confişti imaginea sau opera cuiva pentru a manipula. Mai cu seamă când este vorba de teologie/Ortodoxie, ar trebui să existe morală şi scrupule; oricum Adevărul te va vădi. De aceea, ce fac cei de la ”noua Platina” îi compromite total…

Concluzie: căutaţi scrierile Părintelui Serafim Rose – şi în general cărţile editate de Frăţia Sfântului Gherman al Alaskăi – apărute în prima ediţie, adică cele din anii ’70-’80, iar nu celelalte ediţii, rescrise/cenzurate după anii ’90 de ”noua Platina” [Saint Herman Press] sau de traducerile unor editori români [2].

Redacţia Tradiţia Ortodoxă

Pe aceiaşi temă: Părintele Serafim Rose – Calea Împărătească: Adevărata Ortodoxie într-un veac al apostaziei sau poziţia ecleziologică a Părintelui Serafim Rose

NOTE:

[1]. Cartea Russia’s Catacomb Saints, scanată şi prelucrată în format pdf, se poate descărca de la adresa: http://churchtodayrus.files.wordpress.com/2012/09/russias-catacomb-saints.pdf, iar traducerea în limba Română şi amănunte despre aceasta la Sfinţii Catacombelor Rusiei, samizdat 2015, împotriva cenzurii oficiale bisericeşti.

[2]. Pentru obiectivitate: redacţia noastră nu a consultat până la apariţia acestui articol, cealaltă ediţie Românească a cărţii Ortodoxia şi religia viitorului, apărută în 2007 la Editura Sophia, probabil tradusă după ediţia 2004 a ”noii Platina”. Cu ajutorul lui Dumnezeu o vom face şi vom consemna concluziile.

7 Răspunsuri to “Părintele Serafim Rose cenzurat!”

  1. Anca said

    Parintele Serafim Rose nu este doar cenzurat, ci este de-a dreptul CONFISCAT iar marturia lui asa fel contrafacuta si denaturata incat sa se justifice cu ajutorul lui ramanerea in biserica oficiala. Tot el este folosit pentru a se pune semnul egal intre Adevarata Ortodoxie si extrema,,super-corectitudinii”. Au mers mult mai departe dupa cum bine stiti si ati surprins, si anume au denaturat intreaga marturie a Bisericii Ruse din Afara Granitelor de dinainte de, prabusirea ei la picioarele ,,patriarhiei” Moscovei. Asta-i vadeste fiii cui sunt, si anume ai ,,tatalui minciunii”.

    In ce-l priveste pe Sfantul Mitropolit Filaret insa, vad ca nu au avut tupeul pana acum nici macar sa pomeneasca de existenta si marturia lui.

  2. marin said

    Mai sunt si pe la noi unii care l-au „acaparat” pe parintele Serafim Rose ! Ma refer aici la asa-zisii razboinici ai cuvantului , care de fapt sunt niste razboinici ai ecumenismului , si care poate fara sa isi dea seama ( i-a orbit Dumnezeu) au publicat un articol al parintelui , pe care mai apoi l-au sters dupa ce l-au citit mai bine . In articol parintele pomenea clar de vechii calendaristi ca fiind ortodocsi , si se stie ca „razboinicii” sunt impotriva acestor ortodocsi .
    Totusi , articolul s-a pastrat aici :
    http://web.archive.org/web/20090228174415/http://www.razbointrucuvant.ro/2009/02/26/calea-imparateasca-adevarata-ortodoxie-intr-un-veac-al-apostaziei-de-parintele-serafim-rose/
    si noi putem sa demascam ipocrizia si minciuna razboinicilor .

  3. Noi am publicat această scriere a Părintelui Serafim Rose, care reprezintă adevărata lui poziţie ecleziologică, încă din octombrie 2007, desigur într-o altă traducere:
    Părintele Serafim Rose – Calea Împărătească: Adevărata Ortodoxie într-un veac al apostaziei sau poziţia ecleziologică a Părintelui Serafim Rose
    https://traditiaortodoxa.wordpress.com/2007/10/28/parintele-serafim-rose-calea-imparateasca-adevarata-ortodoxie-intr-un-veac-al-apostaziei/

  4. naiVUL said

    GRAV ESTE SI CU ATAT MAI MULT IN ROMANIA UNDE SA VARSAT MULT SANGE PENTRU DREPTUL LA LIBERA OPINIE CA IN PREZENT ESTE MAI RAU CA PE VREMEA LUI STALIN si CAND ACTUALII CONDUCATORI „DIMOCRATI” CENZUREAZA ORI CE COMENTARIU CRITIC SI CORECT IAR VUVUZELELE DIN TOATA „media’ PE TOATE PAGINILE NOASTRE pe internet( antena3; mediaf ; gandul ;realitatea etc) LE SUPRIMA fiind pierdere de timp sa postezi comentarii

  5. Andrei said

    Am verificat citatul care face obiectul acestui articol in cartea:

    Ieromonah Serafim Rose – Scrieri, apărută la editura Sophia, 2009
    Cartea a 4-a: Ortodoxia și religia viitorului
    Capitolul VIII: Concluzie: Duhul vremurilor de pe urmă
    Punctul 1: Renașterea harismatică – un semn al vremurilor
    Sub-punctul E: Copii, este ceasul de pe urmă (I In 2, 18)

    Textul apare în forma următoare:

    ”Mulți dintre ei îi urmează pe episcopii puținelor Biserici Ortodoxe [din Statele Unite] care s-au ridicat hotărât împotriva apostaziei din zilele noastre. Sunt și alții în alte Biserici Ortodoxe, care deplâng apostazia tot mai evidentă a ierarhilor lor și se luptă să găsească o cale de a-și păstra credința neatinsă; și de asemenea unii, din afara Bisericii Ortodoxe, ale căror inimi s-au deschis prin harul lui Dumnezeu și la chemarea Lui, și care fără îndoială se vor alătura adevăratei credințe ortodoxe. Acești ”șapte mii” de oameni sunt păstratorii adevăratei și unicei drepte credințe a vremurilor de pe urmă.” (Pag. 722)

    Deasemenea se menționează în carte următoarele:

    ”Traducerea a fost făcută după originalul în limba engleză: Fr. Seraphim Rose, Orthodoxy and the Religion of the Future, Saint Herman of Alaska Brotherhood, Platina, California, USA, 2004.” (Pag. 580)

  6. Mulţumim!

    După cum vedem, fiindcă avem scanată şi postată pagina ediţiei americane cenzurate din 2004, după care s-a făcut deci traducerea Românească din 2009 (probabil este cea din 2007 retipărită în 2009), formularea ”puţinelor Biserici Ortodoxe” şi adaosul ”[din Statele Unite]” par a fi o deducţie introdusă de traducătorul sau editorul Român… Ce s-ar mai putea spune… Din ce în ce mai denaturat…

  7. AndreiD said

    http://theologiepatristica.files.wordpress.com/2013/11/maximgrecul-scrieridogmaticopolemiceii-27-60.pdf

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: