TRADIŢIA ORTODOXĂ

† Glasul Orthodoxiei Sfinţilor Părinţi †

The Calendar Question de Părintele Vasilie Sakkas

Posted by traditiaortodoxa pe Iulie 8, 2007

Icoană Calendar

Una dintre cărţile teologice de folos şi totodată de referinţă ale creştinilor tradiţionalişti ortodocşii păstrători ai vechiului calendar aflaţi în rezistenţă, este şi The Calendar Question de Părintele Vasilie Sakkas, apărută la Jordanville în anul 1973. Dacă va apărea vreodată în traducere românească, nu ştim; noi v-o oferim însă în engleză, în format pdf: THE CALENDAR QUESTION by Fr. Basil Sakkas. (clic pe legătură pentru descărcare)

Iată cele mai importante părţi ale cuprinsului (în traducere):

Precuvântare a Sfântului Mitropolit Filaret, întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Graniţelor

Cap. I: Însemnătatea Dogmatică a Calendarului Bisericesc
– Legătura dintre inovaţia nou calendaristă şi erezia ecumenismului
– Legătura dintre Noul Calendar şi Modernism
– Calendarul şi unitatea Bisericii. Observaţii generale.
– Separarea liturgică şi lipsa de unitate
– Separarea şi lipsa de unitate în praznice
– Despre unitatea Bisericii

Cap. II: Calendarul Liturgic ca Tradiţie a Bisericii
– Osândirea Noului Calendar Papist (1583, 1587, 1593)
– Respingerea statornică a Calendarului Grigorian de către Biserica Ortodoxă de-a lungul veacurilor (cronologie)
– Cu privire la posibilitatea schimbării calendarului
– Cerinţele Sfintei Tradiţii

Cap. III: Însemnătatea Ecleziologică a Calendarului Bisericii
– Îmbrăţişarea credincioşilor de către Hristos
– Distincţia clară existentă între Fii şi străini
– De ce ne-am separat de nou-calendarişti

Cap. IV: Alte urmări ale acestei inovaţii
– Justificarea răzvrătirii papiste
– Crearea unei schisme în Biserică
– Slăbirea Bisericii
– Pierderea identităţii Bisericii
– Pericolul scientismului

Cap. V: Criticile potrivnicilor noştri
– „Calendarul este o chestiune minoră”
– „Calendarul iulian nu este exact”
– „Creează dificultăţi în viaţa socială contemporană”
– „Vechi-calendariştii sunt o minoritate”
– Suntem „schismatici”?

Anexa I: Cum să înţelegem Calendarul nostru Bisericesc de Părintele Boris Molceanov

Anexa II: Arătarea Semnului Sfintei Cruci lângă Athena în anul 1925

Almanah Pascal

Anunțuri

Un răspuns to “The Calendar Question de Părintele Vasilie Sakkas”

  1. traditiaortodoxa said

    Sfântul Mitropolit Filaret întâistătătorul ROCOR
    Introducere la cartea Părintelui Vasilie Sakkas, The Calendar Question

    https://traditiaortodoxa.files.wordpress.com/2009/01/the-calendar-question-by-fr-basil-sakkas.pdf

    Sfântul Apostol Pavel ne porunceşte zicând: „Staţi neclintiţi întru ţinerea predaniilor pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră” (II Tes. 11:15). Drept aceea, cu adevărată bucurie vă facem părtaşi acestui studiu scris de un frate grec, Părintele Vasilie Sakkas, preot sub sinodul Bisericii noastre Ortodoxe Ruse din Afara Graniţelor, slujind în Geneva, Elveţia. Este glasul unui adevărat Creştin Ortodox al Bisericii Greceşti, Biserică ce a suferit în ultimii cincizeci de ani dezbinări şi prigoane din pricina inovaţiei Noului Calendar, introdusă în jurul anului 1924 de către modernişti, în chip pripit şi cu totul necanonic.

    Părintele Vasilie arată sincer şi în chip limpede motivele pentru care mulţi dintre fraţii Ortodocşi Greci au refuzat să urmeze schimbării necanonice a calendarului în Biserica lor din 1924, şi, ajutaţi fiind de părinţii din Sfântul Munte Athos, au stat drept şi cu curaj în faţa acestei inovaţii ce a însemnat începutul unui potop de inovaţii continuate de modernişti până la măsura tristei stări a ereziei ecumenismului în care se găsesc astăzi.

    Toţi Creştinii Ortodocşi sinceri şi preocupaţi trebuie să dea atenţie acestei lucrări a Părintelui Vasilie Sakkas, mai cu seamă astăzi, când moderniştii au ajuns să discute despre schimbarea Pascaliei Ortodoxe. Traducerea şi tipărirea acestui studiu, este cu atât mai preţioasă cu cât textele celor trei condamnări ale Calendarului Gregorian hotărâte de Sinoadele Pan-Ortodoxe în secolul al XVI-lea şi condamnarea Pan-Ortodoxă a modernismului din secolul trecut [al XIX-lea] condusă de Patriarhul Antim, apar pentru prima dată în limba engleză.

    Aceste osândiri n-au fost niciodată ridicate de vreun sinod de mai târziu – ele sunt încă valabile şi îi leagă toţi Ortodocşii Creştini. Inovaţia Noului Calendar aduce schisma în toate Bisericile locale ce l-au adoptat. Astfel, Grecia, Cipru, România şi acum Bulgaria au gustat din roadele neascultării. Nu poate fi decât regretabil faptul că popoarele Ortodoxe ce ţin de Bisericile mai sus amintite nu sunt în stare să se ridice împreună şi ca un val mare să doboare la pământ această tendinţă generală a inovaţiilor, precum poporul Rus a doborât la pământ modernismul “Bisericii Vii” în acest secol [XX]. Biserica noastră Rusă din Afara Graniţelor, prin persoana arhiepiscopului Anastasie [Gribanovski], mitropolitul şi întâistătătorul de fericită pomenire de mai târziu al Sinodului nostru, a protestat puternic şi împotriva inovaţiei Noului Calendar şi a altor modernisme ale patriarhului de tristă amintire Meletie Metaxakis la întâlnirea din 1923 din Constantinopol, la care în mod greşit se face referire ca Pan-Ortodoxă, de vreme ce Patriarhiile Alexandriei şi Ierusalimului şi Biserica Ciprului nu au participat. Mulţi dintre ierarhii Constantinopolului au refuzat de asemenea să participe, protestând astfel împotriva necanonicităţii întâlnirii forţate de politic a patriarhului Meletie Metaxakis ca patriarh ecumenic. Întâistătătorul Bisericii noastre din acea vreme, Mitropolitul Antonie [Hrapoviţki], a protestat de asemenea împotriva acestei reforme în corespondenţa sa cu Patriarhii Răsăriteni şi a primit răspunsuri de susţinere a poziţiei sale.

    „Slavă şi cinstire”pentru aceasta, după cuvântul Sfântului Apostol, celor ce stau neclintit în predanii şi Credinţa păstrându-o aşa cum am primit-o, fără adăugiri sau scăderi

    † Mitropolitul Filaret

    14 Aprilie 1972
    Praznicul Sfântului Martin Mărturisitorul, episcop al Romei,
    şi ierarh mărturisitori în Apus cei dimpreună cu dânsul.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: